Najstarsze źródła pisane dotyczące Romów na ziemiach Rumunii sięgają końca XIV w. Uznaje się, iż w XV w. było ich już tak wielu, że prawie każdy klasztor i dwór wielkich bojarów (magnatów, wielkich właścicieli ziemskich) posiadał romskich niewolników. Ze względu na rodzaj właściciela, Romów-niewolników na ziemiach Mołdawii i Wołoszczyzny można podzielić na trzy podstawowe grupy – pańskich, klasztornych i bojarskich. Niewolnicy pańscy, należący do księcia, a później – do państwa, stanowili najliczniejszą kategorię. Generalnie nie mieli oni stałego miejsca zamieszkania i cieszyli się stosunkowo dużą wolnością – mogli wędrować po kraju, a zmuszeni byli jedynie w określone dni w roku stawić się u pana i zapłacić mu pewną sumę pieniędzy. Niektórzy zobowiązani byli do pracy na dworze, za co otrzymywali wynagrodzenie. Zazwyczaj ich sytuacja była lepsza niż pozostałych grup Romów-niewolników.
Kolejną kategorię stanowili tzw. Romowie klasztorni. Pochodzili oni głównie z donacji książąt lub bojarów dla klasztorów i po Romach należących do księcia stanowili najliczniejszą grupę. Liczebność niewolników romskich w klasztorach była różna – od kilku do kilkuset, w zależności od otrzymanej donacji oraz majątku klasztoru. W klasztorach Romowie byli zatrudnieni głównie przy pracach polowych, przy obróbce drewna, a niekiedy jako rzemieślnicy. Kobiety zatrudniano zaś przy przędzeniu lnu. Klasztory wypożyczały również za opłatą swoich niewolników do pracy w innych miejscach.
Trzecią kategorię stanowili tzw. Romowie bojarscy. Pochodzili oni z darowizn od panów, z kupna, ze spadków, posagów lub brani byli przez bojarów do niewoli podczas wojen. Zazwyczaj mieszkali w posiadłościach bojara i wykonywali prace na dworze lub w jego gospodarstwie. Byli tanią siłą roboczą, a pan mógł ich sprzedać, zamienić, ofiarować lub pozostawić w spadku. Zarówno Romowie klasztorni, jak i bojarscy, oprócz różnorodnych świadczeń na rzecz swoich właścicieli, zobowiązani byli – o ile tylko zamieszkiwali we wsiach – wykonywać różnorodne prace i usługi na rzecz miejscowej ludności. Byli najczęściej krawcami, szewcami, piekarzami, cyrulikami, murarzami, pracowali jako służba domowa. Kobiety zatrudniano do bielenia lnu, szycia, haftowania, przy rybołówstwie.